Avaruustekniikan taitajien kylmä järki!
Vanhat mainokset ovat aina hellyyttäviä ja nostalgisia. Nyt niitä näkee roppakaupalla MTV3n nettitvssä: http://www.mtv3.fi/ohjelmat/sivusto.shtml/viihde/parhaat_sekunnit/alasivu?496282 (Älkää antako Lenitan pelästyttää)
Muutama huippupoiminta:
4. Enso-Keittiökalusteet säästävät äidin työtä niin paljon että ihan tanssiksi vaihdetaan. Mutta miksi ne tiskikaapin ovet pitää sellaisella piilotetulla raivolla räväyttää auki? Ja mikä se plastinen montage on siinä alussa? Se joka päättyy siihen että zoomataan rouvan esiliinaa vulvan kohdalta?
19. Nuoren osuuskassa- How freaking cute is Johnny Liebkind?
27. Lada. Loistava copy. Ensinnäkin, nyt mää haluan Ladan ja toiseksi, kuinka helvetin monta myyyntiargumenttia yhteen mainokseen saadaan mahdutettua?
36. Korrenvahvistaja. Oliko Suomessa 70-luvulla vielä todella niin maatalouspainotteinen yhteiskunta että tälläinen mainonta oli kannattavaa? Jos suomessa nykyään maatalous työllistää, laskutavasta riippuen, 5-8% väestöstä, paljonko sama luku oli rakennemuutoksen 70-luvulla? 15-25%? Kuinka moni heistä oli viljelijä? Talk about shooting flies with a cannon! (Tähän tietenkin maikkarin mainosmyyjät vastaisivat että siinäpä se, kun valitsee erikoisen markkinointikanavan tuotteelleen ja nousee kilpailijoiden täyttämien markkinointikanavien yläpuolelle = profit!)
42. Ajatar. Samanlainen ihmetyksen aihe kuin edellinen, rynnivätkö suomalaiset Lapista asti ostamaan turkislakkeja Forumista? No, ainakin kun kävivät Helsingissä, niin varmana poikkesivat Ajattareen, koska toi veisu on niin damn catchy!
43. Vivante! Suomen pervoin mainos ikinä!
48. Ban-Lon värilliset alusasut. Tähänkin on upotettu niin monta referenssiä ja tajuamisen tasoa että vain 70-luvun sosialistisen tiedostavissa opintopiireissä mieltään avartanut henkilö voi tämän kertalaakista tajuta. Vaikka se ei tietenkään edes katso televisiota.
53. K-kaupan Väiski myy lihaa, possua ja nautaa. Lihaa, Lihaa, glorious lihaa! Did I mention, lihaa!
80. Valion maito. Nämä alkaa olla mainoksia jotka minäkin muistan. Ja kyllä, kaupungissa kaikkee on mut silti oon onneton, sehän se suomalaisen mielenlaadun perusvire on. Kaupunki viekas ja paha, maaseutu puhdas ja hyvä.
82, 84 ja 85. Ihanat 80-luvun zeitgeist -pläjäykset!
88. Fazerina. Edelleen älyttömän hyvännäköinen mainos. Meikä haluu Fazerina-naiseks.
108. Carrols. No helvetti, Suomessa musiikkivideot olivat 90-luvulla huikean paskoja, mutta tämähän on ilmiselvä East17-video. (kultarakasihana ei pari viikkoa sitten tiennyt mikä oli East17. Sen äijän päähän mahtuu sellasia mustanmerenkokoisia aukkoja sivistyksessä ettei mitään rajaa!.....Love you, honey!)
109. Chap. Chap oli pahaa, mutta mainos on mainio, varsinkin kun sen katsoo noin, kahlattuaan läpi menneiden vuosikymmenien mainoksia.
Summa summarum, 50 ja 60-luvulla kerrottiin tuotteen ominaisuuksista with a little Johnny Liebkind thrown in, 70-luvulla oltiin pervoja, 80-luvulla tyylikkäitä ja 90-ja 2000-luvuilla hauskoja.
perjantaina, tammikuuta 19, 2007
Lähettänyt Daddalie klo 3:20 ip.
Tilaa:
Comment Feed (RSS)
0 kommenttia:
Lähetä kommentti